جنس‌های مختلف کاغذ دیواری کدامند؟

Facebook
Twitter
LinkedIn

جنس‌های مختلف کاغذ دیواری کدامند؟

از ساده‌ترین و هوشمندانه‌ترین راه‌ها برای ایجاد تغییر و تحول در دکوراسیون داخلی، استفاده از کاغذ دیواری است. طرح‌ها و رنگ‌های متنوع کاغذ دیواری می‌توانند به راحتی سبک و حال و هوای دکوراسیون منزل یا محیط کار شما را تغییر دهند. اما موضوعی که پیش از انتخاب طرح و رنگ نیاز به دقت و بررسی دارد، جنس کاغذ دیواری است. جنس کاغذ دیواری در گذشته همانطور که از نام آن پیداست، از کاغذ بود. اما امروزه تنوع زیادی برای جنس این محصول وجود دارد که هر کدام از آن‌ها برای محیط‌ها و شرایط مختلفی کارایی دارند. برای آنکه بتوانیم مطابق با نیاز خود کاغذ دیواری تهیه کنیم، بهتر است جنس و انواع گزینه‌های پیش روی خود را بشناسیم. کیفیت پوشش دیوار، به سرعت در حال تغییر و پیشرفت است. دیوارپوش یا کاغذ دیواری به صورت رولی و متری عرضه می‌شود. نصب و اجرای دیوارپوش، دردسرهای رنگ کردن را نداشته و به زمان زیادی نیز احتیاج ندارد.

جنس‌های مختلف دیوارپوش

همانطور که گفته شد، امروزه در ساخت دیوارپوش از مواد متنوعی استفاده می‌شود. کاغذ دیواری‌ها علاوه بر مواد مورد استفاده در روند ساخت، جزئیات مختلفی نیز می‌توانند داشته باشند و بسته به نوع کاغذ دیواری به صورت تک لایه، دولایه و یا سه لایه تهیه می‌شوند. هنگام خرید به این نکته دقت داشته باشید که کاغذ دیواری باید دارای برگه مشخصات فنی نیز باشد. مطابق با استانداردهای بین المللی کاغذ دیواری‌ها از نظر جنس در یکی از گروه‌های زیر قرار می‌گیرند.

جنس‌های مختلف کاغذ دیواری:

  • کاغذدیواری از جنس کاغذ
  • کاغذدیواری از جنس پارچه
  • کاغذدیواری از جنس وینیل (PVC)
  • کاغذدیواری از جنس الیاف طبیعی
  • کاغذدیواری از جنس الیاف نساجی
  • کاغذدیواری از جنس فلز
  • کاغذدیواری از جنس مواد نانو
  • کاغذدیواری بافت‌دار (مخملی)
  • کاغذدیواری سه بعدی

در ادامه به شرح هر یک از موارد بالا و ویژگی آنها خواهیم پرداخت.

دیوارپوش از جنس کاغذ

جنس این نوع دیوارپوش از کاغذ بوده و غیر قابل شستشو هستند. دییوارپوش کاغذی به کمک چسب‌های مخصوصی به دیوار متصل می‌شوند. جنس نازکی داشته و به راحتی پاره میشوند به همین دلیل هنگام جابه‌جایی مبلمان و دیگر وسایل منزل باید دقت کافی به خرج داد تا آسیب نبیند. بسته به شرایط نگهداری، یک تا دو سال دوام دارند. مزیت این نوع کاغذ دیواری در قیمت مناسب و سهولت نصب آن است. توجه کنید که دیوارپوش کاغذی به علت جنس کاغذی، برای مناطق شرجی و دارای رطوبت مناسب نیست.

کاغذدیواری از جنس پارچه

در ساخت لایه‌های این نوع دیوارپوش از پارچه استفاده می‌شود و می‌تواند در لایه زیرین یا رویی قرار داشته باشد. این نوع کاغذ دیواری دارای زیبایی ظاهری بوده و از مقاومت زیادی برخوردار است. همچنین عایق صدا نیز محسوب می‌شوند.

کاغذدیواری از جنس وینیل

وینیل دومین ماده پلاستیکی پرمصرف در جهان است. کاغذ دیواری‌‌هایی که در لایه‌های تشکیل دهنده آن از وینیل استفاده شده باشد، مقاوم‌ترین نوع کاغذدیواری به شمار می‌روند. علاوه بر این نصب و شستشوی آسانی دارند و گزینه مناسبی برای مناطق دارای رطوبت است. روکش وینیل به صورت اسپری روی کاغذدیواری پاشیده میشود و باعث ایجاد خصوصیاتی همچون ضدلک بودن در کاغذدیواری می‌شود.

کاغذدیواری با الیاف طبیعی

جنس‌های مختلف کاغذ دیواری

جنس‌های مختلف کاغذ دیواری

این نوع کاغذ دیواری قیمت بالایی داشته و کمیاب است. در روند تولید کاغذدیواری با الیاف طبیعی، در لایه زیرین کاغذدیواری الیاف فیبری سلولزی قرار می‌گیرد و برای مقاومت بیشتر موادی به نام اکرلیک به آن اضافه می‌شود. چوب مورد استفاده در این نوع از کاغذدیواری، چوب طبیعی فنلاندی است. از ویژگی منحصر به فرد کاغذدیواری الیاف طبیعی، ضدآب و ضد حساسیت بودن، عایق نور و گرما، عدم نفوذپذیری هوا و سازگاری آن با طبیعت است. کاغذدیواری الیاف طبیعی را می‌توان به کمک چسب به دیوار و یا کاغذدیواری متصل کرد. نکته جذاب در رابطه با این نوع کاغذدیواری تکه‌های بسیار نازک چوب و برگ به کار رفته در الیاف آن است که یادآور طبیعت است.

کاغذدیواری از جنس الیاف نساجی

مانند مورد قبل، این کاغذدیواری نیز از جنس الیاف طبیعی و نساجی شده تولید می‌شود. در واقع تنها تفاوت آن با کاغذدیواری الیاف طبیعی در محل قرارگیری الیاف فیبری سلولزی است که در این نوع در لایه بالایی کاغذدیواری قرار می‌‌گیرد. کاغذدیواری با الیاف نساجی نیز دوست‌‌‌دار محیط زیست بوده و قابل بازیابی هستند.

کاغذدیواری از جنس فلز

برای ساخت کاغذدیواری از جنس فلز در اغلب موارد از لمینیت نازکی از فلز آلومینیوم بر روی لایه زیرین کاغذدیواری استفاده میشود. ایجاد طرح بر روی این نوع کاغذدیواری توسط روش‌هایی نظیر اکسید کردن و خش‌دار کردن ممکن می‌شود. به علت هزینه بالا تنها درصد کمی از تولیدات کاغذدیواری به این نوع اختصاص پیدا می‌کند.

کاغذدیواری نانو

این نوع کاغذدیواری علاوه بر بهره‌مندی از قابلیت‌های کاغذدیواری از جنس پلی‌وینیل، مزیت‌های دیگری همچون مقاومت در برابر دوده، آلودگی و خراشیدگی را دارند. همچنین ضد آلرژی بوده و در برابر نور خورشید، سرما و گرما نیز مقاومند. کاغذدیواری از جنس مواد نانو در عین کیفیت بسیار بالا، قیمت بالایی نیز دارند.

کاغذدیواری بافت‌دار (مخملی)

پارچه مخمل و یا مخمل مصنوعی، ماده اولیه تولید این نوع کاغذدیواری است. با وجود اینکه زمینه این نوع کاغذدیواری پارچه و یا کاغذدیواری PVC است، به دلیل وجود مخمل در آن، قابلیت شستشو ندارد. طرح‌های کاغذدیواری مخملی معمولا کلاسیک بوده و در رنگ‌های تیره تولید می‌شوند. به همین دلیل برای سبک دکوراسیون کلاسیک و لوکس بسیار مناسب بوده و با آن هماهنگ می‌شود. این نوع کاغذدیواری جلوه زیبایی دارد و البته دارای قیمت بالایی نیز هستند.

کاغذدیواری سه بعدی

این نوع کاغذدیواری بسیار پرطرفدار است. طرح این کاغذدیواری به گونه‌ای است که با فاصله گرفتن از آن برجسته به نظر می‌رسند. در صورت استفاده از موادی مانند سنگ دکوراتیو، تکه سنگ، آینه، آجر یا چوب، طرح و نقش این کاغذدیواری کاملا طبیعی به نظر خواهد رسید. با استفاده از این کاغذدیواری می‌توانید بعد جدیدی به فضای خود اضافه کرده و از سه بعدی بودن آن لذت ببرید.

جمع‌بندی

با توجه به انواع متنوعی که برای دیوارپوش ذکر شد، می‌بینیم پیش از انتخاب طرح، رنگ و سبک کاغذدیواری، جنس و نوع آن مهم است. شما می‌توانید کاغذدیواری با عمر یکسال و یا کاغذدیواری با عمر طولانی انتخاب کنید که تا سال‌ها دوام داشته و کیفیت خود را حفظ کند. با شناخت جنس‌های مختلف کاغذ دیواری میتوانید به راحتی، کالای مورد نیاز خود را تامین کنید.

‫0/5 ‫(0 نظر)