راهنمای مهمترین نکات در انتخاب کفپوش منزل

Facebook
Twitter
LinkedIn

راهنمای مهمترین نکات در انتخاب کفپوش منزل

مقدمه

سقف، دیوارها و کف، سه سطح مهم در حوزه طراحی داخلی به شمار میروند. نحوه طراحی هر یک از این سطوح تاثیر شگرفی بر طراحی کلی و نهایی منزل خواهد داشت. کفپوش منزل از مهمترین المان‌های دکوراسیون داخلی به حساب می‌آید بنابراین انتخاب صحیح آن تاثیر زیادی بر دیگر قسمت‌های دکوراسیون داخلی خواهد داشت. در گذشته انتخاب‌های زیادی برای کفپوش وجود نداشت و اغلب از سنگ برای این منظور استفاده میشد. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و کشف مواد جدیدتر و مناسب‌تر، گزینه‌های زیادی پیش‌ روی افراد قرار گرفته است. تا جایی که در اجرای کفپوش از مصالح ساختمانی بسیار متنوعی استفاده میشود. شناخت هر یک از این مصالح و علم بر معایب و محاسن هر یک، ضروری به نظر میرسد. اگر مایل به یافتن بهترین گزینه برای کفپوش منزل مسکونی خود هستید، با این مقاله همراه شوید.

هدف استفاده از کفپوش

در اصطلاح فنی به لایه‌ها و رویه‌هایی که برای پوشاندن کف ساختمان استفاده میشود، کفپوش میگویند. در استفاده از کفپوش اهداف مختلفی وجود دارد. یکی از این اهداف ایجاد جلوه و زیبایی در ظاهر داخلی ساختمان است. علاوه بر این کفپوش میتواند به عنوان عایقی در برابر سرما، گرما و رطوبت عمل کند. امروزه کفپوش یکی از ملزومات صنعت ساخت و ساز و ساختمان‌سازی به شمار میرود. کفپوش انواع متنوعی در سراسر دنیا دارد که هر کدام با توجه به قیمت، کارایی، دوام و جنس، مخاطبان خاص خود را دارند.

در انتخاب کفپوش به چه مواردی دقت کنیم؟

در انتخاب کفپوش منزل به موارد زیادی باید دقت داشت. اما برای آن که انتخابی راحت و صحیح داشته باشیم، لازم است با شناسایی نیاز و هدف خود از انتخاب کفپوش، گزینه‌های مختلف را اولویت‌بندی کرده و بهترین گزینه را انتخاب کنیم. با توجه به این که قسمت‌های مختلف منزل کاربری متفاوتی دارند، در انتخاب کفپوش برای هر کدام از آنها، نکات متفاوتی هم وجود دارد. برای مثال در محیط آشپزخانه احتمال رطوبت و همچنین ریختن مواد داغ روی کف وجود دارد. به دلیل ایستادن مداوم در محیط آشپزخانه، کفپوش باید حالتی ارتجاعی داشته باشد و در برابر رطوبت و حرارت نیز مقاوم باشد. در حالی که جهت انتخاب کفپوش برای قسمت‌های دیگر منزل مانند اتاق خواب، ویژگی عایق صدا بودن اهمیت بیشتری پیدا میکند. بنابراین در انتخاب کفپوش، علاوه بر قیمت و زیبایی و جلوه ظاهری عواملی مانند دوام، مقاومت در برابر حرارت، آب و صدا نیز اهمیت بالایی دارند. در زیر به شرح برخی از نکات مورد توجه در هنگام انتخاب نوع پارکت خواهیم پرداخت.

  • رنگ کفپوش: خوشبختانه همیشه یک راهنمای بزرگ جهت انتخاب رنگ کفپوش مناسب خود خواهید داشت و آن نوع و طیف رنگی دکوراسیون داخلی منزل است. قوانین طراحی داخلی میگویند برای آنکه فضا بزرگتر جلوه کند میبایست از رنگ‌های سرد استفاده کرد. استفاده از رنگ‌های گرم فضا را کوچک نشان میدهند. هر چند با یک هوشمندی در اجرای دکوراسیون منزل میتوان از کفپوش‌های تیره رنگ هم در اتاق‌های کوچک استفاده کرد. اما دقت داشته باشید که استفاده از کفپوش‌های با رنگ خنثی باعث میشود فضا در طولانی مدت خسته کننده نباشد و همچنین بتوان با خیال آسوده تغییراتی در دکوراسیون و مبلمان ایجاد کرد بدون آنکه نگران هماهنگی رنگ‌ها در فضا باشید. استفاده از رنگ یکسان برای تمام اتاق‌ها در ایجاد حس هماهنگی و یکپارچگی تاثیر مثبت دارد و باعث میشود فضا بزرگتر به چشم بیاد.
  • بافت کفپوش: در تصمیم به استفاده از هر نوع کفپوشی، باید به بافت آن توجه کرد. بافت کفپوش روی صافی و اصطکاک آن موثر است. بافت و در نتیجه اصطکاک سطح میتوان منجر به کاهش و یا افزایش خطر افتادن و یا لغزش شود.
  • استحکام و ارتجاع: ارتجاع نقطه مقابل استحکام قرار دارد. به این معنا که هر قدر سطح از استحکام بیشتری برخوردار باشد، ارتجاع کمتری دارد و برعکس. سهولت رفت و آمد افراد روی سطوح مستقیما از این عامل تاثیر می‌پذیرد. استحکام بسیار بالا برای سطوح می‌تواند صدمات ناشی از سقوط را شدیدتر کند. همچنین راه رفتن روی چنین سطحی ممکن است برای قدم زدن و راه رفتن خسته‌کننده باشد. اما از طرفی چنین سطوحی برای کاربران صندلی چرخدار میتواند مناسب‌تر عمل کند. این عامل از زیرسازی هم تاثیر می‌پذیرد. بین استحکام و ارتجاع کف باید تعادل مناسبی برقرار باشد.
  • کنتراست ظاهری: این ویژگی، عاملی مهم برای اشخاصی که دارای ضعف بینایی هستند محسوب میشود. کنتراست ظاهری افراد را قادر میسازد بتوانند سطوح مختلف و خطرات بالقوه مانند تغییر ارتفاع سطوح و موانع روی کف را تشخیص دهند. تحقیقات ثابت کرده است کنتراست ظاهری بین سطوح کف و دیوارها، میتواند به کم بینایان در تجسم اندازه و شکل یک اتاق یا فضا کمک زیادی کند.­­
‫0/5 ‫(0 نظر)